14/10/2014 Jan Fokke Oosterhof

Patty Brard en het mysterie van de TV-CRAP

Televisie. Het begint steeds meer een medium voor de stompzinnige massa te worden. Het niveau daalt, om het even in lekentermen te poneren. Oei, dat laatste woord is al weer te ingewikkeld. Vroeger hadden we zes kanalen. Een dikke TV met een echte ‘beeldbuis’. Als kind zapte je wat af, want ja, dat ding was wel enorm, maar nee, een afstandbediening was er nog niet. Dat was jij, als kind.

Toch was er relatief veel op tv. Je had Nl1, Nl2, Nl3, BBC, België en Dl1 en Dl2. Tv-programma’s werden met zorg gemaakt en zes kanalen droegen er eigenlijk toe bij dat de kwaliteit hoog was. Als het erop aankwam, moest het immers wel ergens over gaan. Als kinderen hadden we Inpsector Gadget, Remy (allee?n op de wereld), Nils Holgerson en op Duitsland ‘die Sendung mit der Maus und das Elefant’. Een kinderprogramma in een andere taal; er ging een wereld voor je open. Kijk een huidig kinderprogramma en de infantiele stemmetjes en het geschreeuw vliegen van je scherm.

Tegenwoordig hebben we 999 kanalen tot onze beschikking. Hoezo inflatie? Noem mij iets dat sneller is gegroeid dan het aantal tv-kanalen? Sindsdien proberen programmamakers met steeds extremere programma’s kijkers naar zich toe te lokken. Begrippen als ‘exces’ en ‘extravagant’ zijn het meest op z’n plaats om programma’s te karakteriseren.

Een term die zijn intrede heeft gedaan en die symbool staat voor de debilisering van het programma-aanbod is ‘alliteratie’. Voor de tv-kijker die nu aarzelt of hij afhaakt: alliteratie betreft het verschijnsel dat je meerdere woorden met dezelfde beginletter achter elkaar plaatst, bijvoorbeeld domme doos (al is dat ook een pleonasme). Alliteratie heeft zich stiekem genesteld in programmatitels. Komen ze:

  • Big Brother
  • Sterren Springen
  • Zon, Zuipen, Ziekenhuis
  • Het sluitstuk: de film Dumb and Dumber (die gezien succes een sequal krijgt)

Nu brengt SBS6 ook Hollands Beste Bloemstylist. Vijftien mensen met een passie voor bloemen gaan de strijd met elkaar aan. Wie maakt de meest bijzondere creaties? Onder toeziend oog van drie juryleden uit het vak en de nieuwsgierige Kees Tol als presentator, moeten ze week na week bewijzen wie de titel Beste Bloemstylist verdient. Een bloemstylist moet immers meer kunnen dan een boeketje schikken voor op de keukentafel… Wat mij betreft is het nu afwachten op de volgende in de serie: ‘Hollands fitste figuurpoeper’.

Er zijn andere programma’s die zelfs zonder de hulp van alliteratie volstrekte inhoudsloosheid aan de dag leggen. Wat te denken van: Idols, The Voice, GTST.

Tot mijn spijt krijg ik steeds meer schroom om tegen een buitenlander te bekennen dat ik Nederlander ben. Wij krijgen steeds meer exportproducten waarvan ik me van wens te distantiëren: drugs, kaas, klompen, Delfts Blauw en spijtig genoeg kwam daar recent nog Vinex bij. Als exportproduct! Wees er maar trots op! Wie wil dat hebben? Blijkbaar is er een afzetmarkt, maar zelfs toenmalig minister Sybilla Dekker (VVD) zei bij haar aantreden als Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in 2003: ‘Dit moeten we nooit meer doen’ (NRC Handelsblad, 15 juni 2011). Maar ook onze tv-formats doen mij niet bepaald glimmen van trots.

Dat gezegd hebbende, was er onlangs een druppel die de emmer deed overlopen. Een nieuw programma van Patty B, die van de klisma’s. Na ‘Patty’s Posse (2009)’, ‘Pat’s Life (2005)’ en ‘Patty’s Fort (2005)’, volgt nu Patty’s Big Fat Ibiza Wedding’… Ik werd erop geattendeerd door een artikel in de Spits met de welluidende subtitel ‘Bridezilla to the motherfucking bone’.

Zoals een goede vriend van me ooit zei: ‘Je kunt ook overvragen’. Dat is nu gebeurd. Ik kijk enkel nog opgenomen programma’s (geen reclame dus). Ik koop ook enkel nog producten die NIET op tv adverteren. Ik weiger stelselmatig programma’s met allitteratieve titels. Ik kijk geen Patty’s Big Fat Ibiza Wedding. Het is klaar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT | KOFFIE

Aarzel niet en zoek even contact!