19/12/2014 Jan Fokke Oosterhof

Een weekje toeren met mijn Grote Vrinden van de NS

ns (1)NS
Bureau Nabetalingen
T.a.v. Hoofd Bureau Nabetalingen
Postbus 2025
3500 HA Utrecht

Nijmegen, 20 december 2014

Betreft: Onterechte boete

Uw kenmerk: H79879196340

Mijn Kenmerk: NS-brief1.234.453v1.0,OVchipkaart,admincode$%#$(&%*)(**%&^$^$&^() (Ik verzoek u vriendelijk mijn kenmerk in alle correspondentie mee te nemen)

Geacht Hoofd Bureau Nabetalingen van de NS,

U heeft mij onlangs een boete toegekend wegens het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Ik was daarover zeer onthutst, ja zelfs gekwetst daar ik te goeder trouw handelde en u mijn integriteit en handelswijze in twijfel trekt.

Graag deel ik met u mijn reiservaringen van die week. Wellicht brengt het u op andere gedachten. Ik zou het overigens erg waarderen als u in het vervolg een bezwaarmogelijkheid in uw schrijven meeneemt. Dat maakt het voor mij een stuk eenvoudiger u uit te leggen dat ik te goeder trouw ben, maar dat terzijde.

Mijn reiservaringen met uw organisatie, in de week van 8 tot 11 december.

Maandag 8 december. De Intercity Nijmegen – Utrecht. We rollen langzaam het station uit en voorbij Elst: ‘Dames en Heren, zoals u gemerkt heeft rijden wij niet op volle snelheid, wij zitten achter de vertraagde stoptrein naar Arnhem. Even geduld aub’.

Als ik in Rotterdam wil uitchecken, krijg ik de melding: ‘U kunt niet inchecken, u heeft onvoldoende saldo’. Wat!? Ik wil toch uitchecken? Ik zoek de informatiebalie van de NS voor uitleg. Aangezien ik aankom op spoor 15, moet ik ongeveer 800 meter lopen naar de NS-infobalie voorbij spoor 1, weggestopt tussen het commerciële vastgoed. Ik leg uit dat ik wilde uitchecken en de boodschap ‘U kunt niet inchecken’ kreeg.

Zij: ‘Dat kan niet, dan heeft u ingecheckt’.

Ik: ’Nee dat heb ik vanochtend om half 7 in Nijmegen al gedaan’.

Zij: ‘Dan heeft u het poortje van de verkeerde kant benaderd’. Toelichting: Rotterdam CS is een ‘bijna’ dicht station dat je alleen kunt betreden met een OV-chipkaart. Maar zoals gezegd: Ik kom net UIT mijn trein en wil het station UIT, via de poortjes. Theoretisch gezien kan ik bijna niet aan de verkeerde kant uitchecken, want het station is zoals gezegd bijna dicht. Ik loop dus aan de juiste kant van de poortjes het station UIT.

Zij: ‘Dan heeft u niet ingecheckt’.

Ik: ‘Jawel want ik heb controle gehad onderweg en niets aan de hand’.

Zij: ‘Dat kan niet’.

Ik: ‘Ja, dus wel. Geloof je me niet ofzo?’ En zo ging dat nog even verder. Onverrichter zake verliet ik de NS ‘informatie’-balie.

Terugreis Rotterdam – Nijmegen. Twintig minuten vertraging.

Dinsdag 9 december. De Intercity Nijmegen – Utrecht. We rollen langzaam het station uit en voorbij Elst: ‘Dames en Heren, zoals u gemerkt heeft rijden wij niet op volle snelheid, wij zitten achter de vertraagde stoptrein naar Arnhem. Even geduld aub’.

Terugreis Delft – Nijmegen. Na een heerlijk hapje eten in Delft met vrienden loop ik naar het station. Aiai dat is ver! Is dat station nog steeds niet af? Via een immense omweg bereik ik het perron. Even de OV-chipkaart opladen met € 50,-. Daarna inchecken. Ik kan het paaltje bijna niet missen want ik moet erlangs en daarna via een uiterst steile voetbrug het spoor over. Ik haal de pas langs de paal, hoor PIEP en lees ‘ingecheckt’.

Controle in de trein. ‘Meneer u bent niet ingecheckt’, zegt de ijzige dame.

‘Ja dat ben ik wel en ik heb niet voor niets € 50,- op de kaart gezet, toch!?’

‘Ik zie inderdaad dat u de kaart zojuist netjes hebt opgeladen ja. Maar u heeft niet ingecheckt.’

‘Als ik niet ging inchecken, had ik hem ook niet hoeven opladen toch!? Bovendien zag ik ‘ingecheckt’ op het paaltje waar ik bijna niet omheen kon’.

‘Tsja, u krijgt toch een boete’.

‘Wie heeft er gelijk? Ik of uw paaltje? Wat moet ik nu doen?’ We zijn inmiddels uitgestapt en terwijl ze instapt, roept ze me na: ‘Ik zou maar bellen ofzo…’

Woensdag 10 december. De Intercity Nijmegen – Utrecht. We rollen langzaam het station uit en voorbij Elst: ‘Dames en Heren, zoals u gemerkt heeft rijden wij niet op volle snelheid, wij zitten achter de vertraagde stoptrein naar Arnhem. Even geduld aub’.

Terugreis naar Nijmegen vanaf Rotterdam. Wisselstoring tussen Gouda en Rotterdam. 30 tot 60 minuten vertraging. Zucht. Ik ga maar via Den Haag dan. In Den Haag gaat hetzelfde op. De wisselstoring geldt ook op dit traject. Ik ga maar door naar leiden dan. Vanuit Leiden gaan echter minder vaak treinen en ik moet 22 minuten wachten.

Ondertussen sluiten honderden andere reizigers aan en het perron is gezellig (te) druk. Dat wordt ouderwets rammen om erin te komen. Klopt, en in Alphen aan de Rijn komt er nog veel meer bij. Na mijn omtrekkende beweging Rotterdam – Den Haag – Leiden – Utrecht – Nijmegen kom ik uiterst vermoeid aan op station Nijmegen. Mijn staande afspraak kan ik afschrijven, een illusie. Drie uur en 12 minuten reistijd.

Donderdag 11 december. De Intercity Nijmegen – Utrecht. We rollen langzaam het station uit en voorbij Elst: ‘Dames en Heren, zoals u gemerkt heeft rijden wij niet op volle snelheid, wij zitten achter de vertraagde stoptrein naar Arnhem. Even geduld aub’.

We rollen van Arnhem naar Utrecht. Zelfde verhaal. Twintig minuten is in de pocket. Ik mis mijn aansluiting op Utrecht.

Na deze ongemakjes is het uitermate irritant als conducteurs in de aansluitende trein exorbitant moeten benadrukken ‘dat ze conform dienstregeling – op tijd – zijn vertrokken’. Hiermee benadruk  je juist dat dit – NIET de norm is. Bij de apotheek zeggen ze toch ook niet dat er ‘geheel conform de bijsluiter aspirines in het doosje zitten’.

Het is de nieuwe trend waarin de NS bij goed weer benadrukt dat zij ‘conform dienstregeling rijdt’ en bij slecht weer dat ‘op last van de politie niet kan’. Externe justificatie zoals ik mijn studenten altijd voorleg; in de excuusmodus opereren en geen verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag.

Conclusie

Na bovenstaande dwalingen, heeft u er vast begrip voor dat ik ook geen vertrouwen heb in uw OV-chipkaartsysteem. Ik ban dan ook geenszins van plan uw boete te betalen. Zoals u uit mijn reishistorie kunt opmaken heb ik nog nooit – in mijn hele miezerige leven – zonder een geldig vervoerbewijs gereisd. U kunt ook zien dat ik stelselmatig probeer in- en uit te checken – bij alle paaltjes van de diverse maatschappijen. Ik merk ten overvloede op dat systemen fouten kunnen maken. Daarom heb ik een brief bijgesloten die ik ontving van de Nuon. Het systeem had ‘m uitgepoept, maar niemand wist er iets vanaf of kon mij vertellen waar het over ging. Graag zie ik dan ook mijn boete teruggestort.

Tenslotte zou ik u twee adviezen willen meegeven:

  1. Laat de Intercity van Nijmegen naar Arnhem VOOR de stoptrein uitrijden.
  2. Met uw geavanceerde systeem kan ik blijkbaar niet bewijzen dat ik heb ingecheckt zoals het hoort. Het lijkt mij dus wijs dat wij teruggaan naar het papieren kaartje waarmee ik – kaartje-in-de-hand – kan aantonen dat ik te goeder trouw ben en juist heb gehandeld.

Een vriendelijke groet uit de trein,

 

Jan Fokke Oosterhof

PS misschien denkt u wel ‘wat een rare kerel, dat ie dit allemaal opschrijft!’ Daarop kan ik u enkel meedelen dat de tijd mij die week gunstig gezind was, of zoals een bekend oud-voetballer nogal eens placht te zeggen: Elk nadeel hep z’n voordeel.

Nuonbriefje Jan Fokke Oosterhof (Medium)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT | KOFFIE

Aarzel niet en zoek even contact!