27/05/2015 Jan Fokke Oosterhof

Leiden Marathon-epistels, ofwel het nut van een tekstschrijver

16 mei jl. was de Leiden Marathon. Ik probeer hem ieder jaar te lopen. Een leuke wedstrijd in my former hometown. Dit jaar was echter de Ketelwaldtrail aan de beurt. De Leiden Marathon is gezellig, leuk, maar niet de gezelligste of de leukste, zoals een en ander wel eens wordt geprofileerd. Tijdens terug schreef ik een lange column in verband met de – daadwerkelijk – te-nen-krommende brief die ik na afloop ontving. Een brief in de categorie hoe-kan-ik-met-heel-veel-woorden-echt-heulemaal-niets-zeggen. Ik heb meermaals aangeboden om in ieder geval in den beginnen gratis de perscommunicatie op te pakken. Ik heb mijn analyse van de brief gedaan en gemaild … er is NIETS mee gedaan. Het resultaat: Dit jaar zag ik bij een relatie volgende tekst verschijnen op Facebook:

‘Hallo Runner’?!? Met alle gegevens die ze van me hebben en alle techniek die er bij een hardloopwedstrijd komt kijken, lukt het niet om een naam in een mail te voegen?

‘Leuk dat je op ons verjaardagsfeestje was’? Was ik uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje dan? Dan heb ik zeker de taart en de borrel gemist? Ik mocht alleen een cadeautje à € 18 komen brengen en moest daar ook nog eens 10 km voor lopen…

‘wij vinden dat je een knappe race hebt gelopen’. Oh vinden jullie dat? Met een tijd van 1.08.43… Ik vond het zelf wat langzaam gaan…

‘Je kunt jouw digitale krant natuurlijk prima op Facebook delen met jouw vrienden of rond twitteren. Want laten wij eerlijk zijn, zo vaak zijn jij of ik geen voorpaginanieuws, dus ik zou het de wereld laten weten.’ Oh je wilt dat ik reclame maak voor de Leiden Marathon?

JEUK-teksten die al mijn haren overeind doen staan. Lees mijn eerdere bevindingen die genegeerd zijn en in de wind geslagen en links gelaten etc…

Leiden Marathon meldt:

1 juni 2010 – Als hardlopende schrijver, met de ambitie om een goedlopende schrijver te worden, bood ik ooit de organisatie van de Leiden Marathon aan om een jaar lang gratis alle perscommunicatie te doen. Er werd geen gebruik gemaakt van mijn aanbod. Waarom mijn aanbod? Wel, om redenen die ik uiteen zal zetten in deze column.

 

Op 25 mei ontvang ik een brief van de Leiden Marathon met de volgende sprankelende aanhef:

Heb jij op 16 mei gelopen in Leiden…?

Ja, want anders zou je me deze brief en het bijgesloten certificaat met tijd, positie en afstand niet toesturen. Er was eens een database en die zat vol met… de gegevens van de deelnemers aan de Leiden Marathon. De brief vervolgt:

Het was de datum van de 20e editie van de Leiden Marathon.

Dat was me reeds bekend, ik heb immers 42.195 meter lopen afzien. Tijd genoeg voor contemplatie, de datum is in mijn ziel gegrift. Vervolgens:

Het was de datum van de 20e editie van de Leiden Marathon. En wat voor een…?!

Wat voor een datum? Het was op zich niet zo’n bijzondere datum, gewoon 16 mei, zoals ieder ander jaar. De organisatie bedoelt natuurlijk: wat voor een marathon…?! Kijk, voor mij als deelnemer was het gewoon de zoveelste marathon. Het deed een beetje pijn, maar verder business as usual. Voor de organisatie daarentegen was het een hele bijzondere. Ik weet dat de mensen achter de Leiden Marathon het al een tijdje doen, maar het was deze editie natuurlijk heel bijzonder, zoals elk jaar.

Met gepaste trots kijkt de organisatie terug op een geweldige hardloopdag. Enthousiaste vrijwilligers en toeschouwers die jou naar de eindstreep schreeuwen, de muziek langs de kant, jouw aanwezigheid… alles bij elkaar een sfeertje om nooit meer te vergeten.

Man-o-man, kan een zin nog leger en betekenislozer? Wat was er nu zo bijzonder aan deze marathon? Dit zijn toch de kenmerken van elke willekeurige marathon? Het was gewoon de zoveelste marathon hoor. Toeschouwers en vrijwilligers zijn ieder jaar wel redelijkerwijs enthousiast. Ze schreeuwen me overigens niet naar de eindstreep, ik zet zelf elke pas, maar ik wil ze best in die waan laten. In marketingtermen noemen we dit een inhoudsloze saaie snurkzin. De brief gaat door:

Het weer was ook echt geweldig.

Nou, ik heb die 42 kilometers over het asfalt gezeuld en ik kan echt één ding opmerken: het was veelsteheet! Voor lopers was het weer dus helemaal niet zo geweldig hetgeen kan getuigen van een gebrek aan inlevingsvermogen aan de kant van de organisatie of – en dat acht ik waarschijnlijker – een onbedwingbare dwang om een soort hosannasfeer te creëren van ‘mensen wat was het toch allemaal weer geweldig!’ Hetgeen het ook was, maar het weer dus in ieder geval niet. Allemaal logisch te verklaren als je bedenkt dat de organisatie een jaar lang echt alleen maar bezig is geweest met deze dag. Edoch dit is niet de manier om het te uiten.

Mede hierdoor hebben de beste dames op de 5 kilometer en de halve marathon de parcoursrecords verpulverd. Staat weer mooi op ons winnaarslijstje.

Wat kan mij het in hemelsnaam schelen wat de organisatie op haar winnaarlijst kan bijschrijven? Is het overigens een winnaarlijst of een winnaarslijst? Ik concludeer meteen dat een winnaressenlijst ook niet zou misstaan in dit geval. Dit is in marketingjargon een duidelijk gevalletje van niet naar je doelgroep toeschrijven. In goed Nederlands: zomaar een eindje in de ruimte lullen om je papier vol te krijgen. Echt waar: I don’t care en ik heb tot nu toe nog NIETS gelezen waar ik ook maar enige interesse in had. Stuur hem dan niet, dat scheelt het milieu een flink aantal bomen. Maar gelukkig, nu komt het:

Maar ook met jouw naam in de ranglijst zijn we hartstikke blij.

Ai caramba, ze zijn blij met mijn naam in het lijstje, daar deed ik het tenslotte allemaal voor. 42 kilometer Lijden om de organisatie van de Leiden Marathon blij te maken met mijn naam in het lijstje. Het moet niet gekker worden. Wie heeft deze brief opgesteld, die naar talloze onschuldige lopers wordt verstuurd?

Ik hoop dat jij net zo’n leuke dag (hosanna) hebt gehad als wij van de organisatie en met plezier (hosanna) terugkijkt op die mooie zondag (hosanna) in mei. Als bewijs dat je erbij was, stuur ik je hierbij jouw dikverdiende certificaat, compleet met naam, tijd en klassering.

Bewijs? Moet ik iets bewijzen? ‘Compleet met’, dan denk je: ‘nu komen er interessante dingen’, dat duidt immers op compleet. Nee, naam, tijd en klassering, allemaal dingen die ik al lang wist, de uitslagenlijst staat immers gewoon op internet. De nieuwe alinea begint met:

En wens ik je alvast een heel fijne vakantie.

Sorry hoor, maar de laatste keer dat ik keek, was dat geen Nederlandse zin. En wat? Dat niet alleen, een zin begint niet met een voegwoord. Het voegwoord voegt twee zinnen aan elkaar zoals de benaming reeds doet vermoeden. Bovendien: ga ik op vakantie?

Geniet er lekker van (snurk). Maar zet wel alvast 15 mei 2011 in je agenda.

Twee opmerkingen: ‘maar’ duidt op een tegenstelling, dus: geniet lekker van je vakantie, maar zet de marathon in je agenda (ook al kun je daar totaal niet van genieten). In de tweede plaats is ‘maar’ opnieuw een voegwoord waar je door de maat genomen geen zin mee begint, een komma ervoor doet al wonderen.

Dan kun je weer Lopen in Leiden bij de 21e Leiden Marathon.

Dit is toch geen zin? Normale, fatsoenlijke zinnen begin je met een onderwerp, daarna een werkwoord en dan de rest, een bijwoord of leidend voorwerp bijvoorbeeld. Is ‘Lopen in Leiden’ een begrip of drukte iemand per ongeluk op de Caps Lock bij Lopen? Dan kun je je nog afvragen of je een marathon loopt, op een marathon loopt, bij een marathon loopt, of deelneemt aan een marathon.

De laatste alinea is altijd de krul in de staart, hij begint dan ook prachtig:

O ja,…

O ja? Ben je nog iets vergeten? Dat is toch geen schrijftaal? Schiet je opeens nog iets te binnen?

O ja, in september is er nog een leuke loop in Voorschoten. Daar helpen wij aan mee.

Waarom staat er bij dat de organisatie daaraan meehelpt? Is het eigengeilerij? Kan het mij als loper ook maar iets schelen dat de organisatie hieraan bijdraagt?

Een laatste algemene constatering. De brief is ondertekend door de voorzitter, waarom heeft hij het dan afwisselend over ‘ik’, ‘wij’ en ‘ons’?

 

Nu is het afkraken van een bestaande tekst altijd makkelijk. Dat realiseer ik mij als tekstschrijver terdege; aan de andere kant zit altijd iemand met de rode pen in de startblokken. Ik word dagelijks geconfronteerd met redacties, journalisten, webrecensenten, opdrachtgevers en een kritische partner. Ik moet dus ook met een suggestie komen. Bij deze, organisatie van de Leiden Marathon, voor de laatste keer gratis advies.

 

 

 

Beste Jan Fokke,

 

Op 16 mei nam je deel aan de Leiden Marathon. Het was de 20e editie van de ‘gezelligste’ marathon van Nederland. Onlangs het relatief warme weer – 26 graden – en de wind – kracht 6 – wist je een tijd van 4.23 op de klokken te zetten. Met deze tijd werd je 249e overall in een deelnemersveld met 260 deelnemers. Er namen X mannen deel en X dames. Met deze tijd werd je 794e in de ranglijst op de Leiden Marathon die sinds de eerde editie in 1993 wordt bijgehouden. Je zit bij de beste 30% allertijden.

 

Je tussentijden waren als volgt:

5 km 30.00

10 km 1.00.01

21,1 km 2.00.59

 

We zien dat je in totaal 4 keer eerder meedeed:

In 2006 liep je de marathon in 3.16.09.

In 2007, 2008 en 2009 liep je de 10 kilometer. Je beste klassering was 10e in 2007.

Een analyse van je tussentijden laat zien dat je in het laatste deel van de wedstrijd met name veel tijd bent verloren. Zie ook de onderstaande grafiek waaruit het verval naar voren komt.

Wij hopen dat je er op 15 mei 2011 weer bij bent om een mooie tijd te lopen. Mocht je in de tussentijd nieuwe schoenen nodig hebben en deskundig advies willen over je afwikkeling loop dan eens binnen bij de Hardloopwinkel of Runnersworld. Kijk ook eens naar de ingesloten coupons en aanbiedingen van de andere partners van de Leiden Marathon.

Succes met trainen en sportieve groet,

De Leiden Marathon

 

Toelichting:

Doelgroep: atleten

Doel brief: drieledig;

  1. Informeren atleet
  2. Exposure voor de sponsors
  3. Commitment genereren zodat deelnemers er volgend jaar weer bij zijn

Het overgrote deel van deze brief kun je automatisch genereren door te mailmergen met de database. Zelfs daarin kan een tekstschrijver veelal adviseren. Het is allemaal geen hogere wiskunde, maar inhoudsloze, nietszeggende briefjes daar ga je nu niet echt harder van lopen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT | COFFEE

Aarzel niet en zoek even contact!