31/07/2015 Jan Fokke Oosterhof

Tijd = geld

Ik ben géén fan van Justin Timberlake.

Altijd al een column zo willen beginnen. Toch speelt de kerel in een fascinerende film met de welluidende titel ‘In Time’. De film laat ons kennismaken met een interessant concept, namelijk: Tijd = geld.

Als econoom lik je daar toch je vingers bij af. Ik leerde namelijk tijdens mijn studie al dat de vereerde dingen het meest worden gewaardeerd. Zo kost water niets en diamant veul en toch heb je liever een flesje water als je in de woestijn ligt te creperen. Adam Smith was een van de grondleggers van deze klassieke waardeparadox (ook bekend als diamant-waterparadox). Het is de schijnbare tegenstrijdigheid dat, hoewel in termen van overleving water zo goed als altijd nuttiger is dan diamant, eenzelfde hoeveelheid diamant in de markt een veel hogere prijs opbrengt.

Dit beginsel ligt ten grondslag aan de film. Alles dat je in het leven doet, kost tijd en laat de klok aflopen. Men verdient extra tijd door te werken en betaalt in zijn levensonderhoud met tijd. Pas dan ga je dus echt serieus nadenken over de vraag wat van waarde is in je leven en waarmee je je tijd wilt vullen. Niet met diamant dus.

Aangezien iedereen met een gelijke hoeveelheid tijd start, ontstaat een uitermate boeiend spel van vraag en aanbod en ruilen voor tijd. Tijd is de ultieme valuta, het geld waar je mee afrekent. Tijd is beperkt, dus alles dat tijd scheelt, zou je moeten doen, of juist niet. Efficiënt time management dus. Dan wordt schoonmaken of stofzuigen opeens een stuk minder belangrijk. Wat kunnen we hier veel van leren!

In dit kader las ik een briljante column in de Volkskrant (21 mei 2015). Iemand heeft twee vaatwassers naast elkaar. Eén om eruit te pakken en één om de vaat weer in te zetten na gebruik. Het scheelt je de tijd van het uitruimen. Tot de werkster voorbijkomt, uitruimt en de boel in de war gooit.

Het geeft te denken: Waar wil jij je spaarzame minuten mee vullen de rest van je leven? Als je 70 mag worden, heb je ongeveer 36691200 minuten te besteden. Als je er goed over nadenkt ontstaat een totaal andere waardebepaling en waardenpropositie. Ik zou de film eens gaan kijken; die is de tijd zeker waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT | COFFEE

Aarzel niet en zoek even contact!