11/11/2011 Jan Fokke Oosterhof

@Bureaucratie; Over zwarte (pensioen) gaten

Soms ontvang je een brief die je ‘stoort’ in je dagelijkse gang van zaken. Zo ook nu. Ik dee mijn ding en toen was daar Zwitserleven met een briefje. Of beter: Niet Zwitserleven, maar het systeem spuwde een briefje uit. Lees verder en sidder…

 

ZwitserLeven
T.a.v. dhr. R. Vermeirssen
Directeur Customer Services

Geachte heer Vermeirssen,

Graag leg ik volgende verwondering voor.

Ik ben ondernemer. ‘Hoe heb je dat geregeld met je pensioen?’ is dan al snel de vraag. Mijn antwoord is van een verbluffende schoonheid: ‘Ik heb geen pensioen, maar een pensioengat’. Meteen volgt de tegenvraag aan de persoon in kwestie – een loonarbeider: ‘Hoe is het met jouw pensioen dan?’ Tot voor kort konden ze antwoorden: ‘Goed!’ Dat laten ze nu wel uit hun hoofd. Verzekeringsmaatschappijen halen hun dekkingsgraad niet, crisis en wanorde vormen de orde van de dag.

12 oktober – ik ontvang een mooie brief – een juweeltje – van Zwitserleven betreffende de ‘Nieuwe planning verwachte compensatie belegpensioen’. Het is een mondje vol. Het is een verrassing: ik wist niet dat ik een belegpensioen had opgebouwd. Aangezien ik slechts enkele maanden ergens in vaste dienst ben kan het ook maar om enkele tientjes gaan.

Blijkbaar heb ik een pensioenverzekering waarover ik mogelijk compensatie ontvang. Ik heb daarover in 2010 een brief ontvangen waarin stond dat ik ‘in de 2e helft van 2011 zou horen of ik in aanmerking kwam voor compensatie’. Prachtig! Stel dat ik als ondernemer diezelfde planningshorizon in acht zou nemen: ‘Ik ga een prachtige tekst voor uw organisatie maken! Ergens halverwege volgend jaar kunt u een eerste versie verwachten, ongeveer, dus…’

Dan staat er: ‘tot onze spijt gaat dat niet lukken, want wij hebben de berekening nog niet klaar’. Haleluja! Gezien het maandenlang rekenen aan mijn belegpensioen, zou je bijna denken dat het om riante bedragen gaat, maar zoals gesteld: enkele tientjes. Omdat ze ‘het heel belangrijk vinden dat de berekening zeer zorgvuldig gebeurt’, vergt een en ander meer tijd. De eerdere planning van ‘ergens halverwege volgend jaar’ blijkt ‘te optimistisch’.

Nu breekt me de klomp! In de eerste plaats: ‘ergens halverwege volgend jaar’ voldoet niet aan de definitie van planning. In de tweede plaats: als een planning niet gehaald wordt stuur je tijdig bij. Het is nu oktober 2011, dus al aardig ver ergens halverwege dat volgende jaar. Bovendien is de nieuwe planning er eentje om je vingers bij af te likken: ‘Ons doel is u in de 2e helft van 2012 te laten horen of u voor compensatie in aanmerking komt. U krijgt dan in ieder geval bericht van ons.’ Je stelt dus – te laat – je planning een héél jaar bij en je laat in ieder geval tzt iets van u horen? Ik mag het hopen.

Volgens mij moet er ergens binnen ZwiserLeven een planningsafdeling worden gereorganiseerd. Neem ook meteen de rekenafdeling erbij. Nu we toch bezig zijn: neem de afdeling informatievoorziening ook meteen maar mee, want daar is dit hele euvel begonnen, verzekeraars informeerden werknemers onvoldoende over de kosten. In dit geval informeren diezelfde verzekeraars werknemers te weinig over het rekenen aan de eventuele compensatie over teveel betaalde kosten. Het is incompetentie ten top en dan vraag je mij naar mijn pensioen? Zouden verzekeraars er straks net zo lang over doen om je welverdiende pensioen uit te keren, ergens halverwege volgend jaar…

Misschien ben je dan al dood.

Heb je mooi voor niets gespaard en belegd.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Hoogachtend,

Jan Fokke Oosterhof

Reactie 10 november:

Bedankt dat u de moeite heeft genomen om ons van feedback te voorzien.U geeft aan dat u graag eerder een berekening ontvangt van de (mogelijke) compensatie voor uw pensioenregeling.

 
Dekkingsgraad
Allereerst wil ik graag aangeven dat uw opmerking over het niet behalen van dekkingsgraden door verzekeringsmaatschappijen niet terecht is.
De dekkingsgraad is de mate waarin toekomstige uitkeringen gefinancieerd kunnen worden door het aanwezige kapitaal.
Dekkingsgraden zijn enkel van toepassing bij pensioenfondsen. Zwitserleven is een pensioenverzekeraar. Voor verzekeraars gelden andere kapitaaleisen, die nauwkeurig gevolgd worden door o.a. de Nederlandse Bank.
 
Complexiteit pensioenportefeuille
De compensatieregeling is een project dat betrekking heeft op tienduizenden polissen, en een veelvoud aan portefeuilles met elk een eigen kostenopbouw.
De compensatieregeling zoals opgesteld door het Verbond van Verzekeraars kent algemene uitgangspunten. Deze moeten voor elke portefeuille, en de onderliggende producten, worden herschreven om een goede doorrekening te kunnen maken. U kunt zich voorstellen dat dit een complex en arbeidsintensief proces is.
 
Reikwijdte compensatieregeling
De compensatieregeling heeft betrekking op alle polissen, dus ook de polissen die al vervallen zijn door overdracht naar een andere uitvoerder. Polissen die al tot uitkering zijn gekomen door het bereiken van de einddatum vallen ook onder de compensatieregeling.
U noemt geen polisnummer in uw bericht. Op basis van uw naam heb ik polisnummer Fkjh;iuyhpis herleid.
Deze polis is in 2004 afgekocht. Er is toen een bedrag van € hglhgluh (meerdere tientjes) uitgekeerd.
Ondanks dat de polis hierdoor is komen te vervallen, worden de kosteninhoudingen nog getoetst t.o.v. de compensatienorm.
 
Op de brief die u heeft ontvangen staat als referentie het polisnummer genoemd. Als dit een ander nummer dan hierboven is, hoor ik dat graag.
 
Informatie over compensatie
Wij kiezen voor één communicatiemoment richting al onze deelnemers. Dit gebeurt zodra wij alle berekeningen klaar hebben. Ons doel is u in de tweede helft van 2012 te laten weten of u voor compensatie in aanmerking komt. U krijgt dan in ieder geval bericht van ons.  Ik vraag u daarom nog geduld te hebben.
 
Heeft u vragen?
In de tussentijd vindt u op www.zwitserleven.nl/compensatie naast actuele informatie een aantal veelgestelde vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neemt u dan gerust contact op met uw adviseur. Of bel onze werknemersdesk via (020) 347 88 94. Ook kunt u een e-mail sturen naar werknemersdesk@zwitserleven.nl.
 
Met vriendelijke groet,
Reactie van mijn kant 11 november:

 

Geachte heer,

Dank voor het uitvoerige technische verhaal en het uiteenzetten van de problematiek.

Ik lig niet wakker van het hele verhaal en wacht rustig af.

De column was eerder ter prikkeling ende vermaeck.

Je bent het toch met me eens dat je als particulier een en ander met argusogen gadeslaat en niet heel veel vertrouwen hebt en houdt in pensioenminnend Nederland?

Een planning die een jaar wordt verschoven… Zeg dan tegen je klanten: ‘U hoort nog van ons, geen idee wanneer, maar ooit’.

Een sportieve groet,

Jan Fokke Oosterhof

 

Comments (2)

  1. Jeroen

    Vertrouwen is bij mij ook danig gedaald.
    Dag 1 krijg ik een brief dat ik recht heb op ong 800 euro ivm compensatieregeling
    dag 2 heb ik plotseling recht op niets!
    Dat is nu blij maken met een dooie mus, ik ben niet de enige, op mijn werk verschillende andere mensen hetzelfde.
    Jongens toch waar zijn we mee bezig! Leer rekenen of zoek een andere baan

    • Jeroen, herkenbaar! Ik heb mijn vergoeding inmiddels ontvangen en 1 ding staat als een paal boven water: er is zeker een tien keer zo groot bedrag gestoken in rekenen, corresponderen en plannen dan het bedrag waar het voor mij uiteindelijk om ging. Idioterie ten top! Groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT | COFFEE

Aarzel niet en zoek even contact!