Jan Fokke Oosterhof | TNT Express en PostNL; een dichotomie*
693
post-template-default,single,single-post,postid-693,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

TNT Express en PostNL; een dichotomie*

TNT Express en PostNL; een dichotomie*

TNT, T.a.v. Peter Bakker, Vertrekkend bestuursvoorzitter en Marie-Christine Lombard, nieuwe bestuursvoorzitter TNT Express.

Geachte heer Bakker en mevrouw Lombard, Beste Peter en Marie-Christine,

Op 26 mei kopt Dagblad Spits ‘TNT in tweeën verdeeld’. Het artikel meldt me dat de postactiviteiten voortaan door het bedrijf PostNL worden uitgevoerd en de express-activiteiten gaan door als TNT Express. De post- en express-activiteiten zouden te weinig met elkaar te maken hebben om het voortbestaan van beide binnen één bedrijf te rechtvaardigen.

 

Nu was ik reeds ver voor dit bericht getuige van het feit dat beide bedrijfsonderdelen volstrekt langs elkaar heen opereren. De stelling is dat beide activiteiten te weinig met elkaar te maken zouden hebben. Welnu, ze hebben in mijn ogen heel veel met elkaar te maken, het probleem is veeleer dat daar in de praktijk geen invulling aan wordt gegeven. Ik illustreer mijn stelling aan de hand van een praktijkgevalletje, een postgevalletje, zo je wilt.

 

Ik haat shoppen in drukke winkels; ik kan niet goed tegen teveel prikkels. Gevolg is dat ik graag e-shop en ook vrouwlief is grootgebruiker van Zalandoo. Veel pakketjes aan ons adres dus. Ik ken de postbezorger inmiddels. ‘O, heeft je dame weer schoenen besteld?’, vraagt hij grijnzend.

 

Vroeger werden postpakketjes altijd drie keer aangeboden en daarna kon je ze ergens afhalen op een postkantoor of depot. Gelukkig is die tijd passé. Als je immers weinig thuis was, moest je steeds drie werkdagen (plus een eventueel weekend) wachten tot je pakketje uit het systeem was en opgehaald kon worden. Nooit begrepen. Tegenwoordig ligt het pakket na één keer aanbieden bij het lokale postkantoor op me te wachten. Makkelijker voor beide partijen. De postbode staat niet drie keer voor niets aan mijn deur (= totale bezigheidtherapie) en ik kan het pakket nog diezelfde dag na werktijd ophalen.

Zo niet bij TNT Express. Ik geef een kinderboek uit. De drukker stuurt me een drukproef, die vrijdag zal worden aangeboden op mijn huisadres. Ik ben echter vrijdag (de 13e) niet aanwezig omdat ik moet werken. Normale pakketten kan ik dan direct de volgende dag ophalen op het postkantoor, ook op zaterdag. Dit pakket is echter via TNT Express gestuurd en die organisatie werkt anders.

Aangezien TNT Express niet samenwerkt met TNT Post/ PostNL, kan ik een en ander niet ophalen op een postkantoor, maar moet ik bellen voor een nieuwe afleverafspraak. Het onbegrijpelijke is dat TNT Express niet in het weekend actief is, ik kan het pakket dus ook niet ophalen in een depot. Nu heb ik voor de vorm de term express eens gegoogeld en de Free Dictionary kwam met volgende uitleg voor de term:

By express delivery or transport.

1.

a. A rapid, efficient system for the delivery of goods and mail.

b. Goods and mail conveyed by such a system.

2. A means of transport, such as a train, that travels rapidly and makes few or no stops before its destination.

3. Chiefly British

a. A special messenger.

b. A message delivered by special courier.

Kort samengevat is de kern: snel, vlug, efficiënt en met weinig onderbrekingen. De praktijk is anders en TNT Express doet haar naam geen eer aan. Dit is een van de weinige pakketten die ik snel wens te ontvangen, want het drukproces moet tijdig gestart worden. Ik kan er dus nu een weekend niet bij omdat het pakket opgesloten zit in de blackbox die TNT Express heet en maandag moet ik ook nog eens eerst bellen in de hoop dat een en ander maandag meegaat en voor het einde van de dag wordt afgeleverd.

Dit alles vind ik uit als ik voor Jan met mijn korte achternaam bij het postkantoor sta op zaterdagochtend. Met de postmedewerker bel ik enkele nummers om steeds te constateren dat ik uit het menu wordt gegooid en dat er in het weekend niet wordt gewerkt. Ook de postmedewerker vindt het een vreemde situatie.

Beste Peter en Marie-Christine, ik besluit met een vraag die ik jullie graag voorleg.

Is het niet veel wijzer vanuit klantvriendelijkheid om juist intensief samen te werken dan om te splitsen en als afzonderlijke bedrijven naar de beurs te gaan?

Ik kijk bijzonder uit naar jullie reactie,

Jan Fokke

ps Gezien voorgaande, ontvang ik de reactie graag per e-mail.

 

TNT Express:

We trachten er naar u zo spoedig mogelijk te voorzien van een reactie (indien van toepassing).

Onderstaand nummer refereert naar de reactie welke we van u hebben ontvangen.

Wordt vervolgd…

*Een dichotomie is de opdeling in twee niet-overlappende structuren of begrippen.

1 Reactie
  • janfokkeoosterhof
    Geplaatst op 15:06h, 12 juni Beantwoorden

    not yet, ik laat hier weten. Hoe heb je je mooie fotomozaiek achter je Twitteraccount voor elkaar gekregen…?

Geef een reactie