Jan Fokke Oosterhof | @bureaucratie; systeemdenken revisited
701
post-template-default,single,single-post,postid-701,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

@bureaucratie; systeemdenken revisited

@bureaucratie; systeemdenken revisited

Eentje uit de oude doos. Ik kreeg ooit een briefje van de firma Nuon die in de Annales dient te worden bijgeschreven. Een absoluut voorbeeld van een briefje dat is uitgespuwd door het systeem, of beter: uitgekotst. Ik heb dat nooit begrepen, ook niet tijdens mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit: je creëert een systeem en vervolgens wordt dat systeem jou de baas. Praktijkvoorbeeld, de Beurs. De waarde van aandelen wordt meerendeels bepaald door het vertrouwen dat wij beleggertjes erin hebben. Hebben wij geen vertrouwen meer, dan keldert het aandeel. Even gesimplificeerd: heb vertrouwen en je bent home free. Ik denk dan: als een systeem niet meer functioneert, dan doek je het op. Zo niet bij de firma Nuon, een keer in de zoveel tijd kotst een pc iets uit en dat krijg je dan thuis en daar verwonder ik me dan over. Lees en huiver.

De tekst: Geachte heer Oosterhof,
U heeft getracht wijzigingen aan te brengen in ons klantinformatiesysteem. Wij kunnen deze wijzigingen niet verwerken en hebben daarvoor aanvullende gegevens nodig. Wij verzoeken u contact met ons op te nemen.

Het bijzondere: ik had helemaal niets gedaan, laat staan wijzigingen aanbrengen in HUN systeem. Waarom dit briefje?
Ik stuur een email terug op 18 november
SPOED, SPOED, SPOED, Reactie op ontvangen brief

Aan NV NUON,

Geachte heer/ mevrouw,

Middels deze brief reageren wij op uw brief.
Wij hebben u verzocht wijzigingen aan te brengen in uw klantinformatiesysteem. U heeft daarvoor aanvullende gegevens nodig. Wij verzoeken u met spoed aan te geven welke aanvullende gegevens u daarvoor nodig heeft, zodat u de wijzigingen kunt verwerken. Wij plaatsen daarbij wel een kanttekening: weet u zeker dat u genoeg heeft aan de aanvullende gegevens?

Wij hebben direct actie ondernomen naar aanleiding van uw brief en besloten met spoed contact op te nemen met het NUON Customer Care Center. Wij hopen dat wij u daarmee van dienst hebben kunnen zijn. Wij verzoeken u om contact op te nemen met ons op bovenstaand telefoonnummer om de aanvullende gegevens door te geven zodat de wijzigingen in uw klantinformatiesysteem ook daadwerkelijk slagen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en verblijven in afwachting op uw reactie,

Hoogachtend,
Jan Fokke

De reactie op maandag 6 januari
Geachte heer Oosterhof,

Wij hebben uw e-mail van 18 november 2002 ontvangen, waarin u reageert op een
brief welke wij u hadden gestuurd. Hierbij geven wij u een reactie.

De reden dat u een brief heeft ontvangen waarin wij u verzoeken contact met ons
op te nemen is ons onbekend.

Wanneer u geen verdere vragen heeft met betrekking tot uw energiecontract, kunt
u de brief als niet verzonden beschouwen.

Wij bieden u onze verontschuldigingen aan voor de late beantwoording van uw
e-mail.

Met vriendelijke groet,

De firma NUON

Conclusie
Ik kan de brief zomaar vergeten! Ergens heeft een systeem zomaar iets gegenereerd en naar me toe gestuurd en de poppetjes achter de knoppen hebben geen idee waar het over gaat.

Het systeem is de baas.

Geen reactie's

Geef een reactie