Jan Fokke Oosterhof | @FAIL; NS presteren superieur in winterweer
851
post-template-default,single,single-post,postid-851,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

@FAIL; NS presteren superieur in winterweer

@FAIL; NS presteren superieur in winterweer

Persbericht, van onze verslaggevert op locatie (ervaringskundige reizen met de trein).
Volledig geinspireerd op een Tweet van Dolf Jansen.

 
De Nationale Spoorwegen doen het goed. Heel goed zelfs. Ze hebben een immense efficiëntie- en effectiviteitslag gemaakt in een tijd van bezuinigingen alom. Bovendien is de punctualiteit nog nooit zo goed geweest. Wat kunnen andere organisaties van de NS leren? Onze verslaggever ging voor u op onderzoek uit.

‘Veel externe adviseurs hebben ons aangeraden om naar het openbaar vervoer in zogeheten ‘koude landen’ te kijken en daarvan te leren en zo klaar te zijn voor winterse omstandigheden’, aldus een woordvoerder van de NS. ‘Maar wij luisteren zelden naar externe adviseurs, want die verkondigen veelal kletspraat tegen een veel te hoog uurtarief. In plaats daarvan hebben we ‘naar binnen’ gekeken. Hoe kunnen we intern dingen wijzigen en daardoor efficiënter en effectiever opereren, zo hebben we ons afgevraagd. Samen met Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu hebben we ons teruggetrokken op de hei – niet met de trein, maar dat terzijde – en zijn we om de tafel gaan zitten.

 

Wij kwamen toen op de proppen met een – al zeg ik het zelf – geniale vondst. Als je minder treinstellen laat rijden, heb je minder vertragingen. Bovendien heb je een hogere stoelbezettingsgraad. Er staan zelfs mensen. Wij noemen dat concept intern een zogeheten ‘aangepaste dienstregeling’. Hoe geniaal onze vondst was, blijkt ook wel uit het feit dat zelfs de bekende cabaretier Dolf Jansen het op Twitter gelijk oppakte: De NS is eruit: als je minder treinen laat rijden, hebben minder treinen vertraging…Briljant! Volgende stap: geen treinen #opgelost #NS’. De woordvoerder van de NS kan op dit moment een zwijm van trots niet onderdrukken en heeft rode koontjes, zoals we dat plachten te noemen.

 

Hij vervolgt: ‘Let vooral op dat woordje ‘briljant’, het geeft te kennen. Overigens loopt de heer Jansen wel op de feiten vooruit. Als we één ding hebben geleerd uit grootschalige verandertrajecten het verleden, dan is het wel dat je dit soort processen heel geleidelijk moet doorvoeren, anders stuit je op weerstand. Je ziet dat we nu met ons concept van de ‘aangepaste dienstregeling’ veel lof oogsten bij het publiek. Eerst voerden we hem door ‘tot maandag’, toen ‘tot vrijdag’ en uiteindelijk ‘tot nader te bepalen datum’. Je ziet dat het publiek zo langzaam kan wennen. Het creëren van draagvlak heet dat met een chique woord.

 

We stuiten maar op heel weinig weerstand bij het publiek en oogsten juist begrip. Door tijdens deze fase gratis koffie uit te schenken creëren we tevens goodwill voor de volgende fase in het veranderingstraject, namelijk de volledige afstoting en verkoop van ons materieel. De Chinezen hebben reeds interesse getoond gezien de enorme bevolkingsgroei aldaar. Nu maar hopen dat ze daar in die barre omstandigheden niet op dezelfde vondst komen als wij. Vooralsnog is men als gevolg van het hyperkapitalisme aldaar gaarne bereid te investeren. Met de opbrengsten kunnen wij gaan speculeren op de effectenbeurs. Wij hebben nu reeds veel ervaring in speculatie en zullen onze kennis aanwenden in de markt waar onze wereldwijde openbaarvervoerspartners actief zijn. Je ziet eigenlijk een gelijksoortig proces zich afspelen op de postmarkt. Een eerste fase van complete afstoting van postkantoren vanuit het gedachtegoed: als je géén post verstuurd, kan het ook niet, niet aankomen. Wij hebben daar goed naar gekeken. We noemen dat intern ‘lateraal denken’. Daar zijn we goed in. We waren daar zelfs eerder mee dan Edward de Bono. Ja, zoek dat maar eens op meneer de journalist (haha)’. De koontjes van woordvoerder zijn nu in de fase waarin gekoeld dient te worden.

 

‘Zoals je ziet heeft onze strategische keuze eigenlijk voor alle partijen een win-win-situatie opgeleverd. Door het afstoten van al ons materieel en de geleidelijke aanpassing van de dienstregeling, stijgt de bezettingsgraad, dalen onderhoudskosten en personeelskosten. Het overtollige personeel laten we afvloeien. We stuiten daarbij op veel lof. Je zag immers een beeld ontstaan waarin mensen helemaal niet voor deze organisatie wilden werken. Eigenlijk ‘verlossen’ we deze mensen en je ziet ze dan ook met opgeheven hoofd vertrekken. Ze kunnen zich weer onder de mensen begeven, zeg maar.

 

Ten slotte zie je de klanttevredenheid sterk toenemen. Met elk stuk materieel dat we afstoten, kunnen we de punctualiteit van de overblijvende treinstellen beter garanderen. Toch speelt er nog iets anders. Wij hebben in een eerder stadium reeds de strategische keuze voor stationsinnovatie gemaakt, onder de projectnaam ‘Mijn Proefstation (Leiden)’. Daar weet jij overigens alles van, omdat je als journalist nog blogjes hebt geschreven voor de website! We hebben hier de beleidskeuze gemaakt om van stations geen doorreisplekken, maar verblijfplaatsen te maken. Door alle vastgoed te verhuren aan detaillisten en franchiseorganisaties als Starbucks, creëren we inkomsten en werkgelegenheid. Méér drukte op de stations, minder drukte in de trein. We zijn nog zwaar in onderhandeling over de laatste fase van onze strategie. We willen hekken om de stations zetten – intern ‘veiligheidspoortjes’ genoemd – om te voorkomen dat het winkelend publiek weg kan. Daar zijn we nog niet helemaal uit. Ik kan wel constateren dat we het in tijden van crisis uitstekend doen en dat we al onze bezuinigingsdoelstellingen halen met de aangepaste dienstregeling. We kijken met fris gemoed naar de toekomst’.

Geen reactie's

Geef een reactie