Wat doe je? De eerste vraag die je op een netwerkborrel krijgt. Voor mij een moeilijke. ‘Ik ben ondernemer, ZZP’er, (guerilla) marketeer, freelancer, auteur, blogger, copy writer, social media-expert, hardlooptrainer, adviseur, coach, expeditieleider, extreemsporter, oprichter van de Green Runner Movement, poolreiziger, influencer, bestuurslid, maar bovenal avonturier en motivational speaker’. Word daar nog maar eens wijs uit.

In Groot Brittannië noemt men dit verschijnsel Slashen als in ‘Ik ben coach slash trainer’, we hebben het dus niet over een verdwaalde idoott met een kapmes uit een horrorfilm.

Ik las hierover ooit een mooi artikel in de Intermediair. Een van de eerste slashers was misschien wel Sir Richard Francis Burton, een negentiende-eeuwse Brit. Hij was ontdekkingsreiziger, geograaf, spion, schrijver, soldaat, tekenaar, valkenier, schermer, diplomaat en linguïst. ZZP’ers zijn doorgaans de voorlopers als het gaat om slashen. Vooral ZZP’ers uit de ‘zachte hoek’ kunnen er wat van en zijn achtereenvolgens coach, trainer, klankschaalexpert, adviseur, mentor, intervisor en opleider. In de technische hoek liggen de zaken vaak eenvoudiger. Je bent lasser of timmerman.

Eigenlijk gaat het over in hokjes passen. Als je slasher bent, weiger je eigenlijk je in een hokje te laten stoppen. Dat kan een valkuil zijn. Opdrachtgevers vinden dat ingewikkeld. Als je veel dingen doet, kan de perceptie zijn dat je alles maar half doet, of kunt. Zo eindigde een manager aan de overzijde van de tafel een sollicitatiegesprek met mij eens met een ‘ik kan jou niet in een hokje plaatsen en… dan houdt het op’. Ik keerde onverrichter zake terug naar huis.

Iemand die slimme dingen over slashen zegt is Timothy Ferriss, de schrijver van het boek 4 Hour Workweek. Volgens hem zijn we vaak geneigd om geen keuzes te maken uit angst dat we daarmee potentiële klanten uitsluiten. En dus ben je coach en trainer op alle vlakken voor diverse doelgroepen en… heb je geen werk. Je tettert rond op social media met weinig resultaat en als je dan eindelijk wél een klant binnenhengelt, is het eerste dat je doet, je prijs verlagen.

Ferriss zegt daarover: It’s more profitable to be a big fish in a small pond than a small undefined fish in a big pond. Als je geen keuzes maakt, ziet niemand je toegevoegde waarde en ben je er een van de velen. Je probeert een vraag te creëren die er niet is. Volgens hem is het creëren van vraag moeilijk. Het vervullen van een bestaande vraag is vele malen makkelijker.

Hoe doe je dat volgens hem? Zoek een markt (1), definieer een duidelijke doelgroep (2) en ontwikkel een product speciaal voor hen (3). Een voorbeeld: Je bouwt WordPress-websites (1) (dus niet ook andere platformen) voor horecagelegenheden (2) (dus niet voor iedereen) met een ijzersterke reserveringsmodule waar alle restauranthouders op zitten te wachten. Het gevolg is dat horecagelegenheden je weten te vinden en klanten dus op jou afkomen in plaats van andersom. Een aanrader in deze is ook het boek Calimeromarketing van ondernemer Karen Romme dat draait om een Calimero-ondernemer die het licht van een vuurtoren wordt en dat vanaf grote hoogte laat schijnen.

Ik blijf overigens slasher om de simpele reden dat dat nu precies mijn onderscheidend vermogen is: ik ben avonturier in alle opzichten, ook in rollen en functies. En was het gezegde niet altijd: ‘If you haven’t got the time, ask a busy man!’ Precies dat is de reden dat ik gevraagd word als spreker.

Tip van de dag:

Sta zo nu en dan stil bij je bestaansreden. Voeg op LinkedIn aan je naam het woord toe waarop je in Google gevonden wenst te worden en dat het beste jouw business omschrijft. In mijn geval motivational speaker.

Lees meer:

Timothy Feriss, 4 Hour Workweek: https://tim.blog/

Karen Romme, Calimeromarketing: https://www.calimeromarketing.nl/filosofie/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.